لیفان ایکس ۶۰ از ابعاد بزرگتری بهرهمند است و نیاز روحی شما به خودروی شاسیبلند را نیز به حد بیشتری مرتفع خواهد کرد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که تولید این خودرو، چند سالی است که متوقف شده است و آخرین مدل تولیدی این خودرو نیز به سال 97 بازمیگردد؛ بنابراین، خریداران این خودرو در آیندهای نزدیک علاوه بر مشکل ارائه خدمات از سوی شرکت عرضهکننده و همینطور بازار کمتقاضا برای این خودرو، باید نگران تامین قطعات یدکی ایکس 60 نیز باشند. علاوه بر قطعات جلوبندی لیفان X60 در صورتی که نیاز به لوازم بدنه این خودرو نیز داشتید می توانید از محصولات یدک مدرن با خیالی آسوده خرید کنید. از آن جایی که این مدل از خودروی لیفان در ایران پر طرفدار بود و هنوز هم خرید و فروش می شود درخواست برای لوازم یدکی آن نیز زیاد است. در حالی که هم اکنون شرکت رنو خودروی ساندروی نسل دوم خود را با پیشرانه های دیزلی و بنزینی ارائه میدهد، هنوز نسل اول آن در کشور ما در حال تولید توسط پارس خودروست.

این خودرو در قالب تیپهای اسپرت، لاکچری، اکسلنت و اسپرت-اکسلنت به بازار ارائه شده که مدل اسپرت اکسلنت نسخه فول آپشن محسوب میشود و از برخی امکانات بیشتر نسبت به سایر مدلها بهره میبرد. در عوض، X60 اتوماتیک نیز از اتولایت، روکش صندلی چرمی و خروجی برق ۱۲ ولت بهره میبرد. لیفان X60 از ابعاد بزرگتری بهره میبرد و درنتیجه، فضای کابین آن نیز اندکی بزرگتر از ایکس ۲۲ خواهد بود. این خودرو، یک جعبهدنده 4 سرعته اتوماتیک را به خدمت گرفته است تا توان موتور را به سمت چرخهای جلوی خود ارسال کند و شتاب صفرتاصد حدودا 14 ثانیهای از این بین حاصل شود؛ البته این خودرو در تیپهای پایه خود، از گیربکسهای 5سرعته دستی بهره میبرد که این مدلها در حال حاضر، مورد بحث ما نیستند. در مورد طراحی داخلی اما شاید قضاوت کمی سادهتر باشد؛ چراکه طرح داشبورد لیفان چندان نوین به نظر نمیرسد و از همان اصول طراحی کلاسیک داشبوردهای نسبتا قدیمی بهره میبرد.

به هیچ وجه نباید انتظارات خود را از امکانات رفاهی این دو خودرو بیشازحد بالا ببرید؛ چراکه برخلاف سایر هموطنان خود، از آپشنهای چندانی برخوردار نیستند و صرفا برخی تجهیزات رفاهی نسبتا ضروری نظیر سانروف، آینههای جانبی برقی و دوربین عقب را میتوان در لیست شاخصترین تجهیزات مشترک دو محصول کرمان موتور و مدیران خودرو مشاهده کرد. نسخه اتوماتیک از لحاظ آپشن، تفاوت زیادی با نمونه دندهای ندارد و صرفا به دوربین عقب و سیستم پخش دی وی دی مجهز شده است. با یک نگاه به نمای خارجی این دو خودرو، میتوان فهمید که یکی از آنها سلایق خانوادگی را مد نظر قرار داده است و دیگری، سعی دارد خود را بهعنوان یک کراساوور شهری اسپرت و جوانپسند در دل مشتریان جوان جای دهد. هر دو 5 دنده هستند اما ویژگی نوع دوم یعنی مدل با موتور 1800 سی سی این است که به ازای 100 کیلومتر 9 لیتر مصرف بنزین دارد که از این بابت ویژگی خیلی خوبی محسوب میشود و در بین نمونههای مشابه نظیر ندارد. کراساوور لیفان به دلیل بهرهمندی از گیربکس سی وی تی و همچنین وزن بیشتر، عملکرد آرامتری از خود ارائه میدهد؛ بهویژه شتابگیری اولیه آن نسبت به حریف مجهز به گیربکس 4سرعته اتوماتیک، کندتر است و از این حیث، نمیتواند نظر مشتریان جوانتر را به نحو احسنت نسبت به خود جلب کند.

در سمت دیگر، لیفان X60 از پیشرانه حجیم و پرقدرتتر 1.8 لیتری به قدرت 126 اسببخار و گشتاور 168 نیوتنمتر بهره میبرد؛ بنابراین، شاید در ابتدا انتظار داشته باشید که محصول کرمان موتور چابکی بیشتری را ارائه دهد؛ اما جالب است بدانید وزن بیشتر لیفان بهعلاوه عملکرد غیرمهیج جعبهدنده cvt، سبب شده است تا شتاب صفرتاصد X60 اتوماتیک به حدود ۱۴.۵ ثانیه افزایش یابد؛ بنابراین، ام وی ام X22 دندهای علیرغم پیشرانه کوچکتر، عملکردی در حد و اندازه ایکس 60 از خود نشان خواهد داد. پیشبینیهای کرمان موتور تقریبا درست از آب درآمد و مشتریان ایرانی که در رده قیمتی حدود ۶۰-۷۰ میلیون تومان انتخاب چندانی برای خرید یک محصول کراساوور نداشتند، با رویی نسبتا گشاده به لیفان X60 لبخند زدند و آن را به عنوان یک عضو جدید بازار خودروی لوازم یدکی لیفان غرب تهران کشور بهگرمی پذیرفتند. از طرف دیگر، لیفان X22 در فضای داخلی خود نیز سیاقی هماهنگ با طرح بدنه را در پیش گرفته است و با سودبردن از المانهای چندضلعی به شیوهای نوین، داشبوردی تقریبا جذابتر را در معرض دید قرار داده است؛ به نحوی که احتمالا اکثر مشتریان نمای داخلی این خودرو را بر کابین لیفان ترجیح خواهند داد. 820 به لحاظ فنی دارای شباهت هایی به نسل های قدیمی تویوتا کمری است؛ این خودروی ۶ دنده ای اتومات دارای حجم موتور 2.4 لیتری است و قدرت آن به 158 اسب بخار می رسد.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت قیمت لوازم یدکی لیفان 620.

ایندکسر