اکنون زمان خرید یک مانیتور بازی جدید برای رایانه شخصی و کنسول های خود است. جنبه های زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید: وضوح، اندازه صفحه نمایش، نرخ تازه سازی، زمان پاسخگویی، نوع پنل، خمیده یا مسطح … و لیست به همین جا ختم نمی شود! بنابراین ما تصمیم گرفتیم با ایجاد یک راهنمای سریع اما قطعی به شما کمک کنیم تا ایده واضح تری از طیف موجود مانیتورهای بازی به شما ارائه دهیم. ما مطمئن هستیم که این به شما این امکان را می دهد که بهترین مانیتور گیمینگ برای نیازهای خود پیدا کنید، خواه یک گیمر حرفه ای، چند نفره و رقابتی باشید که به دنبال بالاترین نرخ فریم هستید یا عاشق کمپین های تک نفره هستید که از غوطه ور شدن در هر پیکسل لذت می برد.

 

انواع پانل x

اندازه و وضوح صفحه نمایش s

نرخ تجدید

زمان پاسخ

منحنی یا مسطح؟

انواع بازی ها

انواع پنل

 

ابتدایی ترین جنبه یک مانیتور، و احتمالاً مهم ترین آن، زیرا تقریباً بر همه جنبه های نمایشگر تأثیر می گذارد – به جز صدا. سه نوع اصلی از مانیتورهای LCD در حال استفاده هستند که ویژگی های متفاوتی دارند. با این حال، هر نوع ویژگی های خاص خود را دارد و این تفاوت ها باید واجد شرایط باشد.

 

 

 

TN (“نماتیک پیچ خورده”)  : این در حال حاضر سریعترین نوع پانل است. اگر یک مانیتور 360 هرتزی می بینید، تقریباً مطمئناً TN است. برای بالاترین نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخ‌دهی سریع، پنل‌های TN ناامید نمی‌شوند. با این حال، آنها همچنان از زاویه دید باریکتر و تولید رنگ کمتر جذاب رنج می برند. با این حال، سطح مشکی و کنتراست آنها خوب است.

 

 

 

VA (“تراز عمودی”): نوع همه کاره. کنتراست عالی، زمان پاسخ مناسب، وفاداری رنگ خوب و زاویه دید بهتر نسبت به TN ها. پانل های VA جایی در وسط قرار دارند. به همین دلیل است که آنها بسیار محبوب هستند، به خصوص در مانیتورها و تلویزیون های بزرگتر. آنها تمایل کمی به ارواح دارند، اما فناوری بهبود یافته تا حد زیادی این نقص را برطرف کرده است. نه به سرعت TN ها، اما همچنان بسیار نزدیک است.

 

 

 

IPS (“تغییر در هواپیما”)  : از نظر عملکرد رنگی و زوایای دید به عنوان شایسته ترین است. زمان پاسخ و نرخ تازه سازی مشابه VA است، بنابراین کندتر از TN است، اما برای اکثر اهداف قابل قبول است. بزرگترین مزیت فناوری IPS تولید مثل رنگ آن است که بسیار برتر از دو نوع LCD دیگر است، اگرچه IPS به داشتن کنتراست ضعیف و سطح مشکی شهرت دارد.

 

 

 

درباره انواع مختلف پنل ها  و  به طور خاص پانل های IPS بیشتر بدانید .

 

اندازه و وضوح صفحه نمایش

 

 

در حالی که اندازه مانیتور معمولاً بین 22 تا بیش از 50 اینچ است، محبوب ترین مانیتورهای بازی تقریباً همه در محدوده 25 تا 35 اینچ هستند. رزولوشن‌ها در شش سال گذشته با رزولوشن 1920 x 1080 (فول اچ‌دی 1080p)، 2560 در 1440 (QHD یا 2K) و 3840 x 2160 (4K یا UHD) تثبیت شده‌اند. تمامی این رزولوشن ها در نسخه فوق عریض نیز موجود هستند. هنگام در نظر گرفتن اندازه صفحه نمایش، باید نسبت تصویر را نیز در نظر بگیرید. صفحه نمایش های “عادی” در نسبت تصویر 16: 9 هستند، در حالی که صفحه نمایش های فوق عریض با نسبت تصویر 21:9 یا 32:9 در دسترس هستند.

 

 

 

با توجه به تعادل بین اندازه و وضوح، باید برای تراکم پیکسلی حدود 100 تا 120 پیکسل در هر اینچ تلاش کنید. این واضح ترین و واضح ترین تصویر را به شما می دهد. بنابراین، 1080p برای مانیتورهای 25 یا 27 اینچی، 1440p برای مانیتورهای 27 تا 35 اینچی، و 4K در مانیتورهای حداقل 32 اینچ ایده آل است. البته، می توانید 1080p را روی یک مانیتور 32 اینچی انجام دهید، اما کمی تار می شود. برعکس، 4K در یک صفحه نمایش 25 اینچی بسیار متراکم و کوچک به نظر می رسد. 

 

 

 

به طور معمول، مانیتورهای 25 تا 27 اینچی 1080p برای گیمرهایی که به دنبال سرعت و پاسخگویی هستند ایده آل هستند. نمایشگرهای بزرگتر به شما امکان می‌دهند راحت‌تر از فاصله دور تماشا کنید – که از نشستن خیلی نزدیک جلوگیری می‌کند – و رندر گرافیک با اندازه آنها بزرگ‌تر می‌شود. علیرغم پیشرفت‌های فناوری، صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر همچنان دارای نرخ تازه‌سازی پایین‌تر، زمان پاسخ آهسته‌تر و احتمال بیشتر شبح‌سازی هستند. هیچ چیز وحشتناکی نیست، اما رندر به اندازه نمایشگرهای کوچکتر صیقلی نیست. 

 

 

 

دریابید که چرا  1440p در مانیتور 27 اینچی اینقدر خوب عمل می کند و چرا فکر می کنیم بازی های 1080p شما در این مانیتورها عالی به نظر می رسند. 4K می خواهید؟ در اینجا چیزی است که باید به دنبال آن باشید ، به خصوص اگر می خواهید رایانه و کنسول را روی یک مانیتور مشاهده کنید. 

 

نرخ تجدید

استاندارد طلایی مانیتورهای بازی. هر چه بالاتر باشد بهتر است. اگر در گذشته فرکانس 60 هرتز بیش از حد کافی بود، اکنون داشتن صفحه نمایش هایی که صدها تصویر در ثانیه نمایش می دهند طبیعی است. پشتیبانی از نرخ تازه سازی بالا چندین نیاز را برآورده می کند. بازی ها و برنامه های دسکتاپ پاسخگو و روان می شوند. کارت گرافیک شما می تواند خود را به طور کامل نشان دهد بدون اینکه مانیتور کند مانعی برای آن شود. و تاخیر ورودی کاهش می یابد، زیرا مانیتور تصاویر را سریعتر از فشار دادن یک دکمه به روز می کند. 

 

 

 

راستش را بخواهید، شما نیازی به صفحه‌نمایش فوق‌العاده سریع ندارید، زیرا بیشتر بازی‌ها دارای پردازنده گرافیکی بسیار فشرده هستند و با فرکانس ۲۴۰ هرتز یا ۳۶۰ هرتز اجرا نمی‌شوند، به استثنای عناوینی مانند CS: GO یا Rainbow Six Siege. در رایانه های شخصی و کنسول های نسل فعلی، اکثر عناوین در محدوده 60 تا 120 هرتز اجرا می شوند. بنابراین یک مانیتور 144 یا 165 هرتز خوب خواهد بود.

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر،  در مورد مانیتورهای 144 هرتزی مطالعه  کنید و آنها را با  نسل جدید مانیتورهای 165 هرتزی مقایسه کنید . سپس ببینید چرا یک مانیتور سریعتر تقریبا همیشه انتخاب بهتری است. 

 

زمان پاسخ

همراه با نرخ تازه‌سازی، زمان پاسخ‌دهی مانیتور، روان و روان بودن تجربه بازی شما را تعیین می‌کند. هرگونه تاخیر بین کارت گرافیک و مانیتور باعث ایجاد لکنت و اثرات پارگی می‌شود. علاوه بر این، صفحه نمایش با پاسخ آهسته منجر به تاخیر ورودی بیشتر می شود، که ممکن است در بازی، به خصوص با عناوین سریع، قابل توجه باشد. به طور معمول، سازندگان از زمان‌های پاسخ «خاکستری به خاکستری» (GtG) و «زمان پاسخ تصویر متحرک» (MPRT) برای بیان سرعت نمایشگر استفاده می‌کنند. MPRT برای نشان دادن احتمال اینکه یک مانیتور از تاری یا شبح رنج می برد مفید است. GtG به عنوان یک معیار کلی برای پاسخگویی صفحه نمایش مفید است، زیرا توانایی تغییر سریع رنگ پیکسل ها را منعکس می کند. شما می خواهید عددی تا حد امکان نزدیک به صفر برای هر دو پارامتر باشد، حتی اگر این امکان وجود نداشته باشد. برای GtG، هر مقدار کمتر از 4 میلی ثانیه قابل قبول است. در مورد MPRT، در صورت امکان 1 میلی ثانیه را انتخاب کنید.

 

 

 

فن آوری هایی مانند FreeSync و G-Sync که به عنوان نرخ نوسازی متغیر شناخته می شوند، صفحه نمایش شما را با GPU شما همگام می کنند تا از اثرات پاره شدن جلوگیری کنند. با این حال، وقتی صحبت از تاخیر ورودی کلی می شود (فاصله زمانی بین فشار دادن یک کلید یا دکمه تا زمانی که عملکرد مربوطه روی صفحه نمایش داده می شود)، شما عمدتاً به ویژگی های داخلی مانیتور خود بستگی دارید. 

 

 

 

آیا می خواهید درباره زمان پاسخگویی بیشتر بدانید؟ چرا که نه . و در حالی که زمان پاسخ و تاخیر ورودی ارتباط نزدیکی با هم دارند،  دقیقاً یکسان نیستند . 

 

منحنی یا مسطح؟

اکثر مانیتورهای بازی تخت هستند، از این رو اصطلاح “صفحه نمایش تخت” نامیده می شود. آنها کاملاً با همه ژانرها و سبک های بازی سازگار هستند و استاندارد در صنعت هستند. پانل های منحنی در سال های اخیر به دلیل بهبود فرآیندهای ساخت، محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. صفحه نمایش های منحنی که بیشتر با عمق طبیعی دید انسان مناسب هستند، فاکتور “غوطه وری” مورد علاقه را ارائه می دهند. این یک موضوع سلیقه شخصی است – توصیه می کنیم قبل از تصمیم گیری یک مانیتور منحنی را امتحان کنید. عمق انحنا با عددی به دنبال R برای “شعاع” بیان می شود. بنابراین یک صفحه نمایش 1000R لبه به لبه 1000 میلی متر است، یک صفحه نمایش 1900R 1900 میلی متر است و غیره. هرچه این مقدار کمتر باشد، لبه ها نزدیک تر هستند و انحنای آن “تهاجمی” تر است.

 

 

 

از آنجایی که مانیتورهای منحنی تقریباً همیشه صفحه نمایش فوق عریض 21: 9 دارند، میدان دید بیشتری نسبت به همتایان صاف خود دارند. این در هر بازی یا برنامه ای مفید است زیرا شما به سادگی فضای نمایش بیشتری در هر فریم دریافت می کنید. کاهش میدان دید (FOV) به این معنی است که باید صفحه (و سر خود) را حرکت دهید تا لبه های کادر را ببینید. اگر به بازی‌های شبیه‌سازی مانند شبیه‌سازی‌های مسابقه‌ای و پرواز علاقه‌مند هستید، یک صفحه نمایش خمیده فوق عریض بدون شک بهترین انتخاب است. این یک تجربه بصری واقعی تر و جالب تر از یک صفحه تخت ارائه می دهد. برای انواع دیگر بازی، تفاوت چندان چشمگیر نیست.

ایندکسر