[ad_1]

WOLF POINT ، مونت – لارنس وتسیت روزهایی را از دست می دهد که مردمش صدها نفر جمع می شوند و ترانه هایی را می خوانند که انتظار می رود همه کودکان Asiniboin تا 15 سالگی یاد بگیرند.

وی گفت: “ما نمی توانیم مراسم را انجام دهیم بدون اینکه همه آهنگها را به خاطر بسپاریم.” “ما مجبور نیستیم آنها را بنویسیم: ما باید آنجا باشیم. و وقتی این اتفاق در زندگی نوه های من نیفتد ، آنها هرگز عقب نخواهند آمد. “

چنین اجتماعات تشریفاتی در سال گذشته کمیاب بوده است ، زیرا جوامع بومی آمریکا انزوای وتسیت را برای محافظت از بزرگان خود در طی بیماری همه گیر covid-19 دوست دارند. به خصوص رزرواسیون بسیار سخت آسیب می بیند ، سرخپوستان تقریباً دو برابر سفیدپوست می میرند. وتسیت ، یکی از بزرگان قبیله و رئیس سابق قبایل Fort Peck Assiniboine و Sioux ، گفت که قبیله او به طور متوسط ​​روزانه یک نفر در اثر بیماری در اکتبر و نوامبر از دست می دهد.

این مرگ ها وقتی به بزرگان حمله می کنند ، برای جوامع محلی ویرانگر دو چندان است ، زیرا آنها به عنوان حافظان تاریخ و فرهنگ قبیله ای دیده می شوند. وتسیت نگران است که تلفات و محاصره ها به طور دائمی به توانایی قبیله در به اشتراک گذاشتن دانش سنتی و تاریخ شفاهی آسیب برساند.

وی گفت: “نوه های ما آن را در نسل خود احساس خواهند کرد.” “این مثل این است که چند صفحه از کتاب درسی آنها را بیرون بیاورید ، آن را بیرون بیاورید و دور بریزید.”

با توجه به این نکته ، بسیاری از افراد محلی روشهای ابتکاری را در طی همه گیری پیدا کرده اند تا علیرغم محدودیتهای فاصله فیزیکی ، فرهنگ خود را ادامه دهند. گروه های رسانه های اجتماعی برخی از روش های درمانی را ارائه داده اند که می تواند پس از فروپاشی همه گیر ادامه یابد.

جندا بنالی ، موسیقیدان و عضو قبیله ناواهو در آریزونا ، گفت: “اگر زمانی زمانی می توانستیم ببینیم که جهان ما چقدر بهم پیوسته است ، اکنون وجود دارد.”

کری منینگ و ماتی آیرز در یک اتفاق اخیر دامن های سنتی را روی روبان دوختند. قبایل Fort Peck Assiniboine و Sioux برنامه های فرهنگی کوچکی را برای جوانان در طی همه گیری ایجاد کردند.(Sarah Reardon برای KHN)

یک گروه فیس بوکی معروف به Social հեռավոր Powwow با به اشتراک گذاری فیلم ها با طبل ، رقص و سایر رسوم به اعضای محلی کمک کرده است تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از زمان تاسیس در ماه مارس ، این گروه بیش از 227،000 عضو را جمع کرده و زندگی خود را آغاز کرده است ، مردم در آن نماز ، جشن های تولد و اعلامیه های مرگ را به اشتراک می گذارند.

بنیانگذار گروه ، دان سیموندز ، هنرمند مقیم بوزمان ، مونتانا ، و یکی از اعضای قبیله Pequot ، گفت: “ما انتظار نداشتیم که این کار به همان شکلی پیش برود.” “این نشان داد که چنین چیزی چقدر ضروری است.”

برای اعضای گروه ، که به ندرت رزروهای جداگانه خود را ترک می کنند ، فیلم ها فرصتی را برای دیدن خانه ها و سنت های قبایل دیگر برای اولین بار فراهم می کنند. سیموندز گفت: “هر قبیله مانند هر کشور اروپایی متفاوت است.”

این گروه بستری را برای بحث در مورد موضوعات مهم فراهم کرده است. در ماه ژانویه ، برگزارکنندگان با پزشک ، پرستار و اعضای جامعه یک گفتگوی زنده در فیس بوک برگزار کردند که می توانستند به س questionsالات اعضای گروه واکسن کوویید پاسخ دهند. تردید در مورد ایمنی واکسیناسیون معمولاً در بین سرخپوستان زیاد است و بیش از 9500 نفر این رویداد را مشاهده کردند. سیموندز گفت: “مردم گوش می دهند و یاد می گیرند.”

سیموندز انتظار دارد که این گروه پس از پایان همه گیری ادامه یابد و او یک اسپین آف غیرانتفاعی ایجاد کرده است که قصد دارد تعطیلات شخصی خود را پس از ایمن نگه داشتن. وی گفت: “این یکی از اولین موارد در تاریخ است که ما فضای محلی خاص خود را از محلی ها داریم که محلی ها را می توان در آن شنید.”

رقص لباس های جینگلینگ ، یک سنت اوجیبو که معمولاً توسط گروه هایی از زنان انجام می شود که دامن هایشان را با زنگ های فلزی آویزان تزئین می کنند ، از دیگر رویدادهای تجدید حیات آنلاین است. زنان از قبایل مختلف ویدیوهایی را در اینستاگرام منتشر می کنند که در آنها به تنهایی در خانه می رقصند.

Brenda Child ، مورخ Ojibwe در دانشگاه مینه سوتا ، تعجب نمی کند که رقص در طی همه گیر شدن همه گیر شده است. وی گفت: “بیشتر زنان و دختران جوان آگاه هستند که این یک سنت شفابخشی است.”

طبق افسانه ها ، رقصیدن لباس جینگل از زمان همه گیری آنفلوآنزا در سال 1918 آغاز شد ، زمانی که پدری با یک دختر کوچک بیمار آرزوی رقص شفا را داشتند و لباس های ساخته شده برای چهار زن را از قبیله خود ساختند. دختر بهبود یافت و یکی از اولین رقاصان رقص شد.

چایلد گفت: سنت لباس جینگل طنین انداز است زیرا باید در زمانی که ترس و غم و اندوه گسترده است ، جسم و روان را بهبود بخشد. وی گفت: “اوجیبوه همیشه آگاه بوده است که این جنبه روانشناختی نیز در این بیماری وجود دارد.”

اما به اشتراک گذاشتن برخی از سنت ها به صورت آنلاین دشوارتر است ، به ویژه آنهایی که به داستان های شفاهی گفته شده توسط بزرگان متکی هستند. دسترسی به اینترنت در رزروهای از راه دور ممکن است کم باشد و بسیاری از افراد مسن برای استفاده از فناوری مانند چت ویدیویی تلاش می کنند. کلایسون بنالی ، برادر جنیدا ، گفت: “برای جوامع و بزرگان ما به اندازه کافی دشوار است که این اطلاعات را به نسل بعدی منتقل کنیم ، اما تلاش برای یافتن راهی برای انجام این کار با فاصله اجتماعی در این سن بسیار دشوار است.”

از آنجا که گروه Benallys ، Sihasin ، نمی توانست در طول بیماری همه گیر پرسه بزند ، خواهران و برادران به صورت آنلاین بازی کردند. آنها همچنین یک فیلم با دستورالعمل های مربوط به شیوه های سنتی ناوهو مانند بریدن گوسفندان و جمع آوری گیاهان دارویی تهیه می کنند.

جندا بنالی گفت: “این تلاش ناامیدانه من برای اطمینان از ادامه فرهنگ ما است.” “حتی اگر ما مردم را از دست می دهیم ، این دانش هنوز وجود دارد. من نمی خواهم مردم ما افسرده شوند. “

وی گفت ، برخی از اقدامات برای به اشتراک گذاشتن در اینترنت بسیار مقدس است. اعضای قبیله باید بین درگیر کردن افراد و افشای اطلاعات ممتاز برای غیرخودی ها که در معرض تصرف فرهنگی قرار دارند ، مرز خوبی بیندازند. برخی از آیین ها ، نمادها و داستان ها فقط به صورت شفاهی به اشتراک گذاشته می شوند – بسیاری از قبایل اعضا را حتی برای ضبط آنها منع می کنند.

کلایسون بنالی گفت: “این کار دشوار است زیرا باید بسیار مراقب باشیم.” “نیاكان ما هرگز تصور نمی كردند كه ما از طریق این اترهای موجود در مسیرهای خود آموزش می دهیم.”

بسیاری از زبانهای محلی در معرض خطر ناپدید شدن برای همیشه قرار دارند ، زیرا گوینده ها سالخورده و ضعیف هستند. همه گیری تهدید را تسریع کرده است.

ویلهلم مایا ، عضو قبیله لاکوتا و مدیرعامل The Language Conservancy (TLC) گفت: “این معادل یک جهش 10 ساله و از دست دادن سخنرانانی است که هنوز با ما هستند اما اکنون دیگر از بین رفته اند.”

سازمان میا از طریق ضبط ، فرهنگ لغت ، فیلم های دوبله شده و دروس ، زبان های محلی را حفظ می کند – بیشتر با ارسال زبان شناسان برای بازدید از سخنرانان محلی در سراسر جهان ایجاد می شود. از زمان ابتلا به همه گیری همه گیر ، TLC پایانه های رایانه ای را در مدارس و مراکز جامعه استفاده نشده در زمینه رزرو راه اندازی کرده است. در حالی که کارکنان از راه دور میز کار را کنترل می کنند ، سخنرانان زبان و خانواده های آنها می توانند به تنهایی از ایستگاه ها بازدید کرده و کلمات را ضبط کنند.

با راه اندازی شش ترمینال از این دست در رزرو Crow در مونتانا ، TLC تلاش چهار ساله را برای توسعه یک برنامه آنلاین تعاملی فرهنگ لغت Crow به پایان رساند. پروژه های مشابه با قبایل در ویسکانسین ، واشنگتن و سایر ایالت ها در حال انجام است.

مایا گفت این استراتژی به خوبی کار کرده است به طوری که TLC پس از همه گیری همه گیر به استفاده از آن برای ضبط زبانهای بومی در مناطق دور افتاده مانند آلاسکا و استرالیا ادامه می دهد. برنامه های سازمانهای غیر انتفاعی درسهای آنلاین بیشتری را ارائه می دهد: وی گفت: رکود در خانه باعث افزایش علاقه مردم محلی برای یادگیری زبانهای تاریخی آنها شده است.

از نظر وتسیت ، آگاهی از فرهنگ و جوامع بومیان آمریکا که قرنها از ناملایمات جان سالم به در برده اند ، حاکی از زنده ماندن آنها در این بحران است.

وی گفت: “اگر تمرینات فرهنگی داشته باشید ، به شما کمک می کند یادتان باشد که اوضاع بهتر خواهد شد و این باعث امیدواری شما می شود.” “من فکر می کنم مردم ما درک می کنند که فرهنگ ما می تواند کمی آسیب ببیند بدون اینکه آسیب زیادی ببیند. هیچ راهی اشتباه برای نماز وجود ندارد. “

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته تاریخچه

[ad_2]

منبع: jonob-khabar.ir