Learn این تغییر How you از کاشی

کاشی کاری بنا از نوع یک رنگ و معرق و زیر رنگی است که نقشهای زیبای هنری و گیاهی و کتیبهها را شکل دادهاند. گنبد بنا دو پوششه و پوشیده از کاشیهای زیبای فیروزهای و درون بنا هم مزین به نقاشیهای طلایی رنگ است. از انتهای ایوانهای اضلاع بزرگ راهروهایی به درون باز شدهاند. پایهٔ چهار گوشی در انتهای منار از آجر به صورت برجسته ساخته شده کتیبهای در پهلوی این مکعب بخط نسخ قائم الزاویه فیروزهای ساخته شدهاست. در قسمت دوم کتیبهای قرار دارد بخط نسخ قائم الزاویه. بقعه خواجه ربیع از نظر هنری نیز جایگاه والایی دارد زیرا کاربرد کاشیهای الوان در نمای خارجی، نقاشیهای طلایی رنگ بر رویة دیوارة داخلی و نیز دو کتیبه به خط علیرضا عباسی - خوشنویس بزرگ عهد صفوی - جلوه خاصی به آن بخشیدهاست. ↑ «خواجه ربیع بقعه ای با کاشی های فیروزه ای/ بنایی براي صحابه پيامبر در پايتخت معنوي». ↑ پورنادری و پورنادری، بررسی شاخصهای معماری «کنج» و «شکل کتیبه» شبستان جنوب شرقی مسجد جامع اصفهان، به منظور شناخت گوشهای از تحولات تاریخی آن، ۱۱۹-۱۲۶. هنرفر، دکتر لطف ا..، آثار تاریخی اصفهان، برگ. گدار، آندره، آثار ایران، بنیاد پزوهشهای اسلام.

اتاقها: در قسمتهای سهگانهٔ قلعه، آثار دیوارهایی وجود دارد که با توجه به ابعاد آنها، نشان از اتاقهای متعدد دارد. از میان دیوار و پشت ایوانهای چهارگانهٔ اصلی، چهار ورودی وجود دارد که به شاهنشینها راه دارند و ورودی اصلی از یک ایوان بلند تشکیل گردیدهاست که در دو طاقنما در پایین و بالا ایجاد شده و در میان طاقنماها، در ورودی و پنجرهٔ مستطیلشکلی جاسازی گشتهاست همچنین نمای خارجی بنا نیز، از تزئینات جالب و چشمگیری برخوردار است که عمدهٔ تزئینات آن به صورت معقلی انجام شدهاست و تزئینات کاشیکاری در زیز ایوان نیز، به مجموعهٔ بنا جلوهٔ خاصی بخشیدهاست. ۵/۵مترارتفاع پایه هشت ضلعی منار که به تدریج از پایین به بالا باریکتر میشود. آب جاری در جویها، استخرها و حوضهای باغ از چشمه سلیمانیه تأمین میشود. باغ خواجه ربیع یکی از قبرستانهای مهم شهر مشهد کاشی بهمن اردکان نیز میباشد. ادارۀ باغ و مزار خواجه ربیع در سدۀ اخیر بر عهدۀ آستان قدس رضوی است، در حالی که پیش از آن متولی خاص داشتهاست.

روستایی که باغ آرامگاه خواجه در آن واقع شده «حسینآباد خواجه ربیع» نام دارد و از جمله موقوفات مزار خواجه میباشد. اولین شعبهٔ بانکی ایران (اولین شعبهٔ بانک سپه):در آغاز سال ۱۳۰۴ شمسی که هنوز اهمیت موسسات اقتصادی و عوامل بازرگانی در شئون اداری و زندگی اجتماعی ایران محسوس نشده بود، ایجاد اولین مؤسسه بانکی کشور طرحریزی شد و مأمورین اجرای این فرمان با تشکیل شورایی از افراد بصیر و مطلع موفق شدند در چند مغازه واقع در خیابان سپه نخستین بانک ایرانی را در اردیبهشت سال ۱۳۰۴ افتتاح نمایند. این شهر توسط سلتها در دهانه این رودخانه تأسیس شد، در قرن چهارم به اشغال رومیان درآمد و به یک بندر تجاری با نفوذ تبدیل شد، در سال ۴۵۶ توسط تئودوریک دوم، پادشاه ویزیگوتها مورد تهاجم واقع شد و سال ۷۱۶ تحت سلطه مسلمانان مورها قرار گرفت. بنا به عباس امانت، اگرچه هدف نهایی آقاسی این بود که فردی نزدیک به خود را در صورت مرگ شاه بر تخت سلطنت بنشاند، اما هدف کوتاهمدت او گمراه کردن رقبای درباریاش بود.

او از طایفۀ بنی اسد و ساکن کوفه بوده است او در سالهای پایانی عمر ساکن شهر نوغان (مرکز ولایت توس در آن زمان) شده و سرانجام در سال ۶۳ ه.ق یا به روایتی دیگر در سال ۶۱ درگذشته و در یک فرسنگی شمال نوغان دفن گردیدهاست. تزیینات منار :اولین طبقه منار شامل شش قسمت که پایینترین قسمت آجر چینی ساده و در دیگر بخشها آجر چینی تزیینی بکار رفته. بخش دوم با قطری ۶۷/۲ شروع و قطر میلهٔ میانی ۵۵سانتیمتر و ۴۶ سانتیمتر ضخامت دیوار منار و ارتفاع منار ۵۰ است. این بنا که استوانهای شکل است از قطر پایه کمتر و ۸/ ۴ متر است و ۸۶ سانتیمتر ضخامت دیوار۵/۱ قطر میانی منارارتفاع این بخش تا سکوی فوقانی ۳۳ متر میباشد. برای راندن تیله و رساندن آن به گولو یک انگشت (معمولا انگشت اشاره یا میانی) را پشت آن میگذارند و انگشت اشاره یا میانی دست دیگر را روی این انگشت میگذارند. وی به استناد شواهد زبانشناختی و دلایل باستانشناختی و تاریخی نشان میدهد که خاستگاه آریاییان فلات ایران بوده و آنها از سرزمینهای دیگر به ایران مهاجرت نکردهاند و بهطور کلی موضوع کوچ آریاییان فرضیهای ثابت نشدهاست. خط ثلث در ایران برای نوشتن عنوان سورههای قرآن کریم، پشت جلدنویسی، سرلوحهها، و بخصوص در کتیبهها و کاشیکاریها بهکار رفتهاست و هنوز نیز رایج است.